Takk for alle gratulasjoner. Denne var virkelig hard, jeg har skrevet en rapport som dere kan lese. Pause som jeg skulle ta fra Hawaii ble kortvarig. Jeg er hekta paa denne livsstilen.
[i] Ironman Kina – En tøff dag i varmen
Ironman Kina ble avholdt i Haikou på øya Hainan i Sør Kina havet, 1 times flytur sør-vest for Hong Kong. Mens vi ventet på flyet i Hong Kong, ble det meldt om en tropisk orkan på vei mot Haikou. Jeg ble ganske bekymret og lurte på om det virkelig kom til å bli Ironman den 20. april. Heldigvis passerte orkanen litt øst for Hainan en dag før konkurransen. Det var imidlertid sterk vind og kjempe bølger dagene før og jeg fikk ikke trent noe svømming i sjøen.
Konkurranse dagen startet, utrolig nok, med stille sjø. Feltet var på rundt 450 deltagere, noe mindre enn det som er vanlig for Ironman. Jeg følte meg ganske avslappet før svømmestart og forventet litt mindre knuffing og slossing på svømmingen. Det var valgfritt å bruke våtdrakt, selv valgte jeg å ta den på slik som de fleste andre deltakerne. Noen få minutter etter at startskuddet gikk ble det veldig ubehagelig i drakten, det var varmt og kvalmende. Et par av deltakerne svømte tilbake og tok av seg våtdrakten etter start. Det var sterk sidestrøm og vi drev raskt ut av kurs, noe som gjorde det vanskelig å komme forbi på den rette siden av bøyene. Etter å ha rundet den ytterste bøyen drev jeg raskt sidelengs, det var umulig å svømme i rett linje inn mot stranda og snu området. Tiden min for den første runden var jeg lite fornøyd med. Jan ropte ”du gjør det bra, alle har problemer”. Det hjalp lite når jeg strevde i motstrøm. Andre runden var like hard som den første og svømmingen på 3.8 km ble veldig lang. Tid 1:17:09, ca. 10 minutter seinere enn forventet.
Syklingen på 180 km var lagt til to runder, ut og tilbake på en motorvei og så gjennom to små landsbyer. Jeg inspiserte løypa på forhånd og den så ut til å være ganske rask uten for mye stigninger. Men vi fikk sterk motvind og farten på sykkelen ble deretter. Jeg følte meg ganske fin de første 90 km. Politiet og militæret gjorde en fantastisk jobb med holde biler, sykler, kinesere, vann bøffler og hunder vekk fra veien. Sikkerheten for oss syklister var det ingenting å klage på. Gjennom landsbyene var stemningen utrolig, barn og voksne var ute og heiet på oss. Dette var å oppleve Kina på sitt beste!
Tidlig på andre runden ble det virkelig varmt, temperaturen steg til 37 grader og fuktigheten var på over 90%. I solsteiken sank moralen, jeg begynte å føle meg dårlig, næringen som hadde fungert de første 90 km (ca 250 kcal fra væske og en “gel” i timen) satte seg i magen og kroppen fungerte ikke lenger. Jeg greide ikke å fordøye kaloriene og kastet opp. Beina hadde ikke krefter og jeg holdt på å svime av, jeg måtte stoppe på en av matstasjonene, resten av det jeg hadde i magen kom opp og jeg tok en pause. Etter at magen var tom ble jeg litt bedre. Jeg klarte ikke smaken av min egen ”blanding” og fylte opp med Gatorade i stedet og kom i gang igjen. ”Bryte løpet er uaktuelt” tenkte jeg. Det gikk litt tregt til å begynne med, men etter hvert fungerte det litt bedre og de siste 20 km gikk unna i bra tempo. Nedover bakke og medvind hjelper utrolig. Sykkeltiden min var på 6:24:51, det var deilig og være ferdig.
Jeg skiftet til løpe sko og startet på maraton etappen. De første km gikk greit, men da jeg kom til den første matstasjonen måtte jeg gå, det var deilig! Magen var ikke helt god så jeg drakk litt cola. Etter hvert klarte jeg å løpe mellom matstasjonen, 2 km mellom hver, men måtte gå for å drikke. Det var mange som led i varmen og dette er den hardeste Ironman jeg har vært med på. Løpetiden ble 4:06:28, dårligere enn vanlig, men bra forholdene tatt i betraktning. Sammenlagt tiden ble 11:57:23, først plass i min aldersgruppe (45-49), 12. dame totalt og kvalifisering til VM på Hawaii i oktober. I ettertid er jeg utrolig glad for at jeg klarte å fullføre denne Ironman konkurransen! [/i]
Solveig Gysland