It is currently Fri 03 Sep 2010 06 : 22

All times are UTC - 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: løpesko til vinter i Oslo
PostPosted: Thu 27 Aug 2009 14 : 24 

Løpe forhold i Oslo varierer fra dag til dag hele vinteren. Har noen funnet en sko som takle det meste?

Takk!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 27 Aug 2009 18 : 41 
Oslofjord Triatlon

Nei, men Icebug takler det verste. Så bruker du bare de vanlige skoa dine når det ikke er is og hålke overalt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 05 : 00 

Jeg har ikke prøvd Icebug (så egentlig bør jeg ikke uttale meg), men jeg har hørt at noen synes dempingen er litt dårlig, samt at det pakker seg snø under skoene lettere enn vanlige løpesko.

Et alternativ hvis du sliter med disse problemene ift Icebug er å pigge et par vanlige løpesko. Dette tror jeg de gjør på Løplabbet. Merk at det ikke er alle sko man kan pigge. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt et par litt slitte sko med til pigging, og kjøpt meg et par nye sko (uten pigg).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 05 : 36 

Jeg har løpt til og fra jobb i Oslo i årevis (ikke dagelig), i alle mulige former for vær. Stort sett er en normal løpesko tilstrekkelig. Oslo kommune salter ofte. Litt avhengig av hvor i byen du løper, selvsagt. På ekstremdager, som det dessverre ikke er mange av lengre er det greit med pigg. Selv bruker jeg da orienteringssko. Lite demping til tross synes jeg de sitter som spiker selv på klink is med overvann.

Som Tore skriver kan du pigge sko på Løplabbet. Noen pigger kun forfot, andre setter pigger i hælen også. Iht diskusjonen ett annet sted her på forum ville jeg valgt pigger bak også. Det er tross alt hælen som treffer baken først. (for coladrikkende folk flest). Som sagt er behovet for pigg lite, etter min erfaring. Noe annet er tilfelle dersom du skal springe mye på skogsbilveier.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 06 : 18 

Et lite apropos:
Stort behov for pigg på løpesko kan være en pekepinn på dårlig teknikk.

Gjorde oppdagelsen en vinter da jeg trente sammen med Gjesdals elitelag. Mens jeg slet på glatta - fikk glipp på hvert steg - løp de gode løperne helt uanfektet. Det var da jeg oppdaget effekten av "skikkelig" hæl-løping:
For hver gang jeg satte foten ned (foran meg) sklei den ørlite (fot langt foran = forsøk på å bremse), og da jeg sparket fra fikk jeg glipp (bremsingen må kompenseres med tilsv. kraftig akselerasjon).

Etter at jeg fikk justert steget (midfoten i bakken under meg, foten kort tid i bakken) håndterte jeg glatta like bra som de andre.

Dette gjelder selvsagt flat vei med hardtrampet snø eller rim - når det er glattis foretrekker jeg å sykle.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 06 : 31 

Takk for alle svar så langt. Min erfaring etter tre vintere med vanlige løpesko er at:

1) Jeg må ha pigger til de dager det er mye is og det er våt.
2) Jeg må ha vanntett eller vannavvisende overdel
3) Og støtdemping vil jeg ha

Jeg har funnet en test gjort av Stayer magazine, her:

http://www.stayer.com/assets/images/pdf ... 41_sko.pdf

Da kan jeg kanskje se etter VJ Sarva, Icebug (diverse modeller) og Asics Gel Arctic (men jeg må si at jeg har ikke likt Asics sko når jeg har prøvd dem).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 06 : 36 

Gel Artic ser bra ut. Har hørt at folk har brukt denne på høsten/ skogsløping, men usikker på hvordan den fungerer på vinterføre.

Hjelper det så mye med "vanntette" sko? Våt/fuktig blir man vel uansett?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 06 : 39 

ToreSH wrote:
Hjelper det så mye med "vanntette" sko? Våt/fuktig blir man vel uansett?

Jeg vet ikke enna.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 07 : 13 

Matty wrote:
1) Jeg må ha pigger til de dager det er mye is og det er våt.
2) Jeg må ha vanntett eller vannavvisende overdel
3) Og støtdemping vil jeg ha

Kravet til pigger og støtdemping går etter min erfaring ikke overens. Ispigger er ekstremt hardt og er etter min erfaring veldig belastende på bena. I vinter fikk jeg store problemer med bena etter å ha gått for raskt over fra vanlige joggesko til sko med pigger, mitt råd er å ta overgangen til ispigg MEGET pent og forsiktig.

En annen erfaring er at piggene blir fort slitt (Arctic Gel) og det tok ikke lang tid før skoene faktisk var skummelt glatte på hard is. La fra meg Arcticskoene og gikk over til isbrodder som kan trekkes over joggeskoene på de glatteste dagene. Billig og enkelt, og kan lett tas av og på under turen.

Vanntett overdel har jeg ikke noe tro på, våt blir man uansett og da vil jeg heller ha en pustende overdel :-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 09 : 04 

Rolig langturer går vell egentlig alltid bra ute om vinteren..i Oslo løp jeg oftest på Ekebergsletta...men har kjørt mange av intervall øktene inne på mølle etter at det kom i hus...er utrolig irriterende å måtte stoppe opp i drag pga is..osv osv.

Mølle er det bare å holde fokus....

Fruen maste om tredemølle :oops: .. fikk det i julegave... :lol:

Nå maser hun om multitrenings maskin....he he.... :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 10 : 04 

Ragnhild og jeg kjøpte vinterjoggesko for noen år siden. Jeg kjøpte icebug, hun artic gel. På Asics skoa forsvann piggene fort - laget i for bløtt materialle. Tror det skal være fikset nå, men er ikke sikker. Icebug er bra men støtdempinga er ikke den beste. Men jeg bruker den stort sett på barfrost seinhøsten i terreng og da er det ok (med neoprensokk i)

Kona bruker nå vanlige joggesko og brodder fra Yaktrax og syns det funker kjempebra.
http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/ ... zAodokEhKQ

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 11 : 00 

[quote="alfred"]Et lite apropos:
Stort behov for pigg på løpesko kan være en pekepinn på dårlig teknikk.
quote]
Enig. Nesten aldri problemer med glatt føre og glatte sko. Bedre teknikk/fotisett gir spiker feste nesten alltid.
Men opplever forskjell i gummiblandingen til de forskjellige skomerkene og har best erfaring med Asics og lette Adidas sko til holkeføre om vinteren

Men har selv ett par Vj Sarva som jeg har hatt i 7 sesonger og bruker ca 1 gang hvert år.
Vanligvis løper jeg 5-7 ganger i uka om vinteren i Oslo så behovet for piggsko er i praksis ikke eksisterende. Og så tunge, klumpete de er. For ikke å snakke om elendig støtdemping

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 28 Aug 2009 14 : 18 

Nå er jeg helt forvirret. Selvfølgelig når det er dårlig forhold kan jeg rette meg mot sentrumet og løpe rundt i bygater i en time eller to. Men jeg vil heller løper opp Akerselva mot Maridalsvannet og stien har ofte en tykk lag med is som jeg klare ikke løpe på. Brodder høres ut som en god ide men jeg vil allikevel ha en overdel som er litt bedre beregnet for vinteren en de fleste løpesko.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC - 1 hour